Lähikoulu on lapsen paras koulu – pysäytetään koulujen eriarvoistuminen.

Nostetaan liikuntaa, kuvataidetta tai draamakasvatusta osaksi lähikoulujen arkea. On tärkeä huolehtia siitä, että lähiökoulujen erilaisiin tarpeisiin varmistetaan oikeat resurssit. Me emme saa mennä tielle, jossa peruskoulusta valmistuu kehnosti äidinkieltä osaavia koululaisia. Koulushoppailu voi kurjistaa lähiökouluja. Koulushoppailun rajoittaminen vähentää maine-eroja. Täysin sitä ei tarvitse estää. Huolehditaan, että koulun oppilasmäärä täyttyy lähinnä omalta alueelta. Myös lähiökouluihin voidaan houkutella oppilaita valintakoeluokilla.

Tilaa ja tiloja taiteelle

Kulttuuri on yksi Helsingin vahvimmista voimavaroista ja valttikortti houkutella tänne luovia ihmisiä. Vuoropuhelu taidekentän kanssa vahvistaa kulttuurimyönteistä kaupunkia. Huolehditaan siitä, että Helsingissä on paikkoja esittää taidetta ja meiltä löytyy kohtuuhintaisia työtiloja taiteilijoille. Kaupunki voi vuokrata tilojaan taiteen ja kulttuurin toimijoille. Kaupunkisuunnittelu on oiva työkalu varmistaa, että asukkailla on tilaan nauttia eri puolilla kaupunkia elävästä musiikista, teatterista ja kuvataiteesta. Tuetaan julkisten hankintojen yhteydessä prosenttiperiaatetta.

Myönteinen kierre lähiöissä – stadin kaikki kylät

Helsingin tulee huolehtia siitä, että lähiöihin rakennetaan monenlaisia asuntoja. Siten tänne ei pääse muodostumaan huonomaineisia lähiöitä. Kurjistumisen kierteelle on vaihtoehto, hyvänä esimerkkinä Myllypuron ostoskeskuksen kehittäminen. Muistetaan samalla pienyrittäjät. Heillä ei ole välttämättä varaa monikansallisten kauppakeskusketjujen vuokriin. Puhoksen ja Stoan aluetta Itäkeskuksessa pitää muovata sellaiseksi, joka kutsuu yhä uudelleen viihtymään ja vierailemaan. Siellä on nyt jo paljon hyvää kulttuuria ja kaupunki voi kehittää aluetta kärkihankkeilla. Laajennetaan kirjastoa. Tuodaan taidetta lähiöihin kaikkien koettavaksi ja yhteiseksi iloksi. Stadin kaikki kylät kukkimaan!

Katso alta video, jonka teimme opettaja Hillevi Kilpeläisen kanssa koulujen päättäjäispäivänä: